במסגרת 'נהר מעדן', בשיתוף המרכז הקהילתי פרדס חנה כרכור וארגון 'יחד' , מנחה: עדי נחשון

תערוכת 'ותאמר-שפתה נשמעת בחומר',  פרדס חנה כרכור 2023 image
ותאמר
שפתה נשמעת בחומר


"בני אדם זורים בכל יום לרוח, בכוונה ולפי תומם, מלים חומרים חומרים" (ח"נ ביאליק, מתוך גילוי וכיסוי בלשון) 

מילים הן חומר. חומר לבריאה, ליצירה, חומר להבעה, לתקשורת. "יש מילים הררי אל, ומלים - תהום רבה", כפי שכותב ביאליק במאמרו "גילויו כיסוי בלשון". יש מילים רכות וקשות, מנחמות ופוגעות. יש כאלו שמתגלגלות על הלשון כשפת אם, ואחרות שהן שפה זרה לנו, יש מילים של קודש וחול, יש כתובות ומדוברות ויש גם מילים של שתיקה.

אנחנו חיים בעולם של ריבוי מילים, ריבוי שפות. כן, זה המעשה האלוהי כתגובה לחטא דור הפלגה בסיפור מגדל בבל. ריבוי שפות וכל מה שאנחנו מבקשים הוא שיקשיבו לנו וינסו להבין את שאנחנו אומרים.
ומה יקרה אם נניח לרגע את המילים, את השפות המדוברות בצד? מה יקרה אם לרגע קצר נרשה לעצמנו לשמוט את המילים המציפות אותנו ובמקומן לחפש דרכים אחרות, חומרים נוספים, להביע ולספר בעזרתם את שאנחנו מבקשים?

אל ההתנסות, החוויה, הלימוד הזה, הזמנתי השנה את תשע האמניות והאמן שלקחו חלק במיזם "נהר מעדן"- אמנים יוצרים דיוקן אישי וחברתי, שבמרכזו עמדה "השפה" כנושא מרכזי.

"ותאמר" – שפתה נשמעת בחומר, היא תערוכה המסכמת פרק אחד במסע שלנו ובמידה רבה פותחת פתח להמשכו.
מסע בו בקשנו לפרק ולהרכיב מחדש את השפות הנוכחות בחיינו על מגוון האפיונים שלהן.
שאלנו את עצמנו מה כוחנו כאמניות, למצוא חומרים אחרים ככלי ביטוי? מה יהיו החומרים האחרים שבעזרתם נרכיב את שפתנו, והאם נרשה לעצמנו באמת לשמוט את המילים או אולי נבחר בדרך של חיבור ושילוב ונאפשר למילים להיות לעיתים נוכחות ולעיתים נסתרות.

בסופו של יום, בתוך ההתנסות הזו, נראה כי בעיקר נפתחה בפנינו הזדמנות להקשיב.
להקשיב לעצמנו ולהקשיב אחת אל השנייה, להקשיב דרך דימויים, צבעים, צורות וחומרים, להקשיב דרך מילים שאומרות שירה, להקשיב ליצירה האמנותית.
אנו מזמינים אתכם.ן להקשיב איתנו.

מנחה: עדי נחשון 
אוצרים: צביקה אלטמן, גילת בן אריה

האמניות:
אורלי אלעד │ שירה אמריליו │ דנה אריאלי │ דניה לטר │ שרון לפידות │ גיל מנגינה │ מרים סמולר│ יונית צדוק │ תהילה קארו │ אוקי שוורץ │ מיקי תשבי

מה מעניין אותך לחקור?

שפה / חגים / שייכות / זהות / מקום / טקסים /שורשים / מנהגים / נדודים / ועוד....

מוזמנים ומוזמנות לחפש ולמצוא בנהר השראה ומידע